Merchandising w przestrzeni komercyjnej

Merchandising to zespół działań mających na celu zwiększenie sprzedaży. Obejmuje on różne środki, począwszy od budowania nastroju przy użyciu światła, muzyki, poprzez rodzaj i ilość zatowarowania półki, usytuowania promocji i rozlokowanie działów produktowych w odpowiedniej konfiguracji. Wszystkie mają wpływ na sprzedaż. Ta strategia pozycjonuje także daną markę w określonym segmencie rynku.

Wyróżnienie produktu czy marki w przestrzeni sklepowej to jeden z ważniejszych środków direct marketingu w ramach działań BTL. BTL w przeciwieństwie do kampanii reklamowych ATL skierowane jest bezpośrednio do potencjalnego klienta, który w konkretnym miejscu urzeczywistnia zakupowe decyzje. Wybory są trudne, bo dokonywane z gamy dziesiątek alternatywnych i konkurujących marek i licznych substytutów wypełniających półki sklepowe. Dlatego tak ważne jest działanie, w najefektywniejszym wydaniu skorelowane z reklamą ATL. Te mechanizmy określa model AIDA. Attention – Interest – Desire – Action, czyli: przyciągnąć uwagę klienta, wzbudzić jego zainteresowanie, wzbudzić pożądanie, potrzebę posiadania, a następnie zainicjować działanie, czyli zakup.

Zrozumieć percepcję i potrzeby klienta w miejscu sprzedaży

Klient najczęściej pojawia się w sklepie w określonym celu, po zakup konkretnego przedmiotu bądź celem zaspokojenia konkretnej potrzeby. Jednak finał jego wizyty jest rożny. Najczęściej koszyk wypełniają także inne produkty.

Teorie mówią o różnych sposobach na zwabienie klienta. Opracowanie ustawiania towaru tak, aby efektywnie trafić w uwagę kupującego.. Kierunek ruchu lokujący towary pierwszej potrzeby daleko od wejścia, co powoduje konieczność przejścia stoisk z innym asortymentem. Umieszczanie odpowiednich produktów na wskazanej wysokości półki, gromadzenie przekąsek i drobnych towarów przy kasie celem skuszenia klienta na te drobnostki i inne dość powszechnie w gruncie rzeczy znane techniki. Nie bez znaczenia jest także pozycjonowania marki w stosunku do konkurencyjnych marek z tej samej branży. Celem działań jest zrozumienie percepcji i potrzeb klienta w miejscu sprzedaży. Wszystkie te metody służą niejako odwróceniu uwagi od racjonalnego podejmowania decyzji zakupowych i wyboru tych produktów, po które klient przyszedł do sklepu. To co najważniejsze dla nas i naszych klientów to wyróżnienie ich produktu lub kategorii produktów w tej kolorowej, pełnej towaru przestrzeni. Wskazanie na cechy produkty, bo w natłoku informacji i komunikatów mogą umknąć uwadze klienta.

Materiały wyróżniające produkty w alejce sklepowej

Wyróżnienia kategorii

Wyróżnienia kategorii to określenie na użycie środków i materiałów oznakowania w przestrzeni komercyjnej o charakterze marketingowym mające na celu zwrócenie uwagi na markę, linię produktów bądź konkretny produkt. Wyróżnienie budowane jest poprzez użycie odpowiedniej kolorystyki danego brandu, elementy graficzne z brand booka bez użycia samego logotypu lub bezpośrednie przy użyciu logotypu marki. Materiały wyróżnienia kategorii realizowane są z różnych tworzyw z wykorzystaniem możliwości użycia przestrzeni oferowanej przez sklep. Często dodatkowo stosowanie jest wyróżnienie w postaci oświetlenia LED. Wiele produkcji wykonanych jest tak, aby w przyszłości umożliwiać wymianę komunikatu. Topery z grafiką i komunikatem marketingowym często zrealizowane są w formie szafek stockowych dzięki czemu możliwe jest ergonomiczne magazynowanie produktów.

Materiały POS

Innymi istotnymi środkami wyróżniającymi produkt lub linię produktów w alejce sklepowej są materiały POS, takie jak: shelfstoper, woblery, hangery, różnego rodzaju podajniki, specjalne cenówki czy naklejki podłogowe. Mogą to być rozwiązania znacznie bardziej ekonomiczne niż realizacja typowego, pełnego wyróżnienia kategorii. Wykonywane z tworzywa, płyt kompozytowych lub ekonomicznie i ekologicznie z tektur i kartonów. Zastosowanie odpowiednich materiałów generuje projekt i wielkość modelu a także budżet wskazany przez klienta.

Kategoria: